
EXHIBIT 10 
to the Declaration of Chenyuan Zhu

 

 

 

EXHIBIT 10 
to the Declaration of Chenyuan Zhu 

  

Case 3:20-cv-04423-JD   Document 296-11   Filed 03/24/23   Page 1 of 3

f 

 

Find authenticated court documents without watermarks at docketalarm.com. 

https://www.docketalarm.com/


Has copyright become a new weapon against online media? - Coda Story

https://www.codastory.com/disinformation/information-war/has-copyright-become-a-new-weapon-against-online-media/ 1/2

YouTube’s copyright rules are being abused by the Azerbaijan government in an attempt to censor content from the global video-sharing site according to one of
the country’s few independent news services.

The Meydan TV network says four of its video reports, which highlighted allegations of official corruption, were removed on the grounds that they infringed
YouTube’s copyright rules. And under the Google-owned giant’s terms, this brought the channel close to being taken off the site altogether.

YouTube is one of the few remaining mediums Meydan TV has for reaching audiences in Azerbaijan. The government blocked its website last year, and it has
also jailed the network’s journalists.

It produces dozens of videos about a wide range of issues. But the channel’s director, Emin Milli, says it was just four pieces that were targeted — which included
reports on the financial dealings of the country’s autocratic president Ilham Aliyev and his family, the state oil company and allegations of police abuses. “These
were not just some random videos,” he says. (Disclosure: Meydan TV is a member of Coda’s network of editorial partners). And Milli is adamant that the network
either owned all the footage itself, or had the rights to use it.

Meydan TV says it was a company called Muse Network — which partners with YouTube and helps channels promote their content — that filed the complaints.
The company is actually based in Turkey, but has an office in the Azeri capital, Baku. However, Milli is convinced that the Azeri government was behind the
intervention. “It was so organized. It was so systematic.”

Muse Network’s Baku office says the accusations are unfounded (see update below). “The state does not engage in such small work,” said its Azerbaijan director,
Shahriyar Taghizade, in a series of text messages. “This is wrong thinking to blame the state in everything.”

He also denied filing the copyright complaints against Meydan TV, saying they were due to an “automatic” technical error in YouTube’s systems. But he then
restored the videos, which he pointedly described as: “lying and self-fiction fantasy films.”

The same company also played a role in a similar incident involving the Azeri service of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). Last weekend, its staff
discovered that six of its videos had been removed from YouTube after being flagged by Muse Network for alleged copyright violation. Ilkin Mammadov, director
of RFE/RL’s Azeri service, says there was a note on the videos saying they had been “manually detected.” After complaining to the company, he says their videos
were also restored.

DISINFORMATION

Has copyright become a new weapon against
online media?

Fake accustations have led to video reports on Azerbaijan being
pulled from YouTube

BY KATIA PATIN

8 JANUARY 2018   DISPATCH

Case 3:20-cv-04423-JD   Document 296-11   Filed 03/24/23   Page 2 of 3

f 

 

Find authenticated court documents without watermarks at docketalarm.com. 

https://www.docketalarm.com/


Has copyright become a new weapon against online media? - Coda Story

https://www.codastory.com/disinformation/information-war/has-copyright-become-a-new-weapon-against-online-media/ 2/2

The Azeri government has also blocked RFE’s website. And both media companies see their problems with alleged copyright infringement as part of a continuing
government campaign against them. This is a new kind of online interference, according to Mammadov. “They create disruption for a few hours, and audiences
run if they see you are blocked,” switching to different channels.

But using copyright claims to disrupt content is a perfect tactic, according to Mammadov. Complaints can easily be overlooked and left unchallenged. But under
YouTube’s policies that can amount to an admission of guilt. After three strikes, or violations, it can block a channel for good.

Though both the RFE and Meydan TV videos have been restored, Milli is concerned that the threat to his network’s content remains. At the moment, he says
YouTube is “failing badly” in policing its own rules.

Correction and update: The original version of this article incorrectly stated that Muse Network is an Azeri company. Muse Network has asked us to make clear
that it is a Turkish company based in Istanbul, with an office in Baku, Azerbaijan. In a statement, the company said an “irresponsible employee” in its Baku office
had removed the Meydan TV videos and that it respects “the freedom of speech principle that YouTube embraces.” The statement added that all “necessary legal
actions” were being taken against the employee.

The story you just read is a small piece of a complex and an ever-changing storyline that Coda covers relentlessly and with singular focus. But we can’t do it
without your help. Show your support for journalism that stays on the story by becoming a member today. Coda Story is a 501(c)3 U.S. non-profit. Your
contribution to Coda Story is tax deductible.

Support Coda

Katia Patin is Coda's multimedia editor.

@katia_patin   
Email 

MORE

Dispatch

Subscribe to Coda’s Newsletters
Authoritarians muddy the conversation. We clarify it with journalism.

 Disinfo Matters
 Authoritarian Tech
 Oligarchy
 Infodemic
 Updates from Coda
 Fallout

Your email address

 

SUBSCRIBE

Case 3:20-cv-04423-JD   Document 296-11   Filed 03/24/23   Page 3 of 3

f 

 

Find authenticated court documents without watermarks at docketalarm.com. 

https://www.docketalarm.com/

